Hotelity jobs
 

Prečo sa chcem vrátiť do rodnej krajiny.

Pracovný portál Hotelityjobs.sk, ktorý sa a špecializuje na pracovné pozície v oblasti HoReCa a cestovného ruchu robil medzi svojimi kandidátmi prieskum „O návrate“ (O tom, prečo sa naši hotelieri vrátili z pôsobenia v cudzine na Slovensko, alebo prečo sa sem vrátiť chystajú, či nevrátia).

Prečítajte si ďalší z príbehov, tentokrát sa so svojimi skúsenosťami v zahraničí podelí Ján Maleta.

Ján Maleta

Na domov pomyslím denne aj stokrát. Pokiaľ som sa v ňom zdržiaval dennodenne, znelo mi celkom všedne. Pri odchode zo Slovenska do zahraničia za lepším životom a novými možnosťami som sa prvýkrát zamyslel nad tým, aký má pre mňa význam. Domov je pre mňa miestom, kde sa stále vraciam, kde ma čaká moja rodina, kde mi všetko pripomína určitú životnú udalosť, či negatívnu alebo pozitívnu. Je to miesto kde som vyrastal a kde som sa vytvaroval do človeka, ktorým som dnes – hovorí Jan Maleta, ktorý pracuje ako Food & Beverage Manager v Sandford Springs Hotel & Golf Club, Kingsclere, Hampshire.

Svoju rodnú krajinu som opustil pred dvanástimi rokmi. Doteraz si pamätám ako mladý, neskúsený, plný snov, cieľov a predsavzatí som si zbalil svoje veci a opustil Slovensko. Dvanásť rokov v cudzine je dostatočný čas na nazbieranie skúseností a predanie ich ďalším, ktorí tuto možnosť nemali. Áno, je to aj o peniazoch, ale aj o tom, ako získať lepšiu kvalifikáciu a zabezpečiť si lepší život doma, alebo v cudzine.

Moje prvé skúsenosti v zahraničí som získal z výletných lodí, kde som začínal ako umývač riadu. Aj napriek tomu, že škola, ktorú som skončil nemá súvis s hotelierstvom, po prvom týždni práce na lodi a sledovaní manažérov v oblekoch, som vedel, že to je ten smer, ktorým sa chcem v budúcnosti uberať. Že raz sa ten obyčajný umývač riadu zo Slovenska presadí a dokáže, že sa nikdy netreba vzdávať.

Na lodiach som prežil päť sezón. Zdôrazňujem prežil, nakoľko život a práca sú tam úplne rozdielne ako na pevnine. Prísne pravidlá, každodenný pracovný režim. I len jedna obyčajná chyba sa môže stať osudnou a o prácu môžeme prísť v minúte.

Za tých pár rokov som si prešiel pracovnými pozíciami ako umývač, nočný recepčný, čašník, Maitre’D a svoju cestu som ukončil ako asistent hotelového managera.

Pracoval som v multikultúrnom prostredí, v ktorom nechýbali naozaj žiadne národnosti. Pracovné skúsenosti z tohto segmentu sú na nezaplatenie, aj keď pracovný čas často presahoval 15 hodín denne, a tiež 7 dní v týždni a Vianoce bez rodiny v kruhu takmer cudzích ľudí. Po ukončení poslednej sezóny som sa rozhodol skúsiť šťastie na pevnine.

Nakoľko som hovoril len jedným, a to anglickým jazykom, výber krajín sa zúžil na Veľkú Britániu. Musím sa priznať, myslel som si, že to bude ľahšie a jednoduchšie ako na lodiach, ale opak bol pravdou. Nové zvyky, nová krajina, nové podmienky a úplne iný systém práce. Keďže som nemal žiadne predchádzajúce skúsenosti z anglického trhu, zamestnali ma ako čašníka.

Spoločnosť, ktorá ma zamestnala patrí medzi najlepších na anglickom trhu. Vlastní viacero luxusných hotelov, ktorých súčasťou sú reštaurácie pýšiace sa Michelinovou hviezdou. Hotel ponúkal okrem nádherných a priestranných izieb aj sálu, ktorá bola zarezervovaná na svadby a rodinné oslavy už dva-tri roky vopred. Tržby zo svadieb a osláv často presahovali 15-20 tisic libier.

Bolo to veľa driny, ale ako sa hovorí: bez práce nie sú koláče. Po necelých dvoch mesiacoch sa v hoteli uvoľnilo miesto manažéra reštaurácie, ktorú mi vedenie okamžite ponúklo a ktorú som ja, samozrejme, prijal.

Dva aj pol roka na tomto hoteli ubehli ako voda a v nečakanej chvíli ma oslovila hotelová sieť, ktorá je zameraná na golfové rezorty. Trošku som váhal, no napokon som ich ponuku prijal, nakoľko mi ponúkli pozíciu asistenta F&B manažéra. Rezort patrí do Top 100 golfových rezortov na svete. ReštauráciaSakura, ktorá je každý večer naplnená internými aj externými zákazníkmi, ponúka celu škálu jedál zo svetovej kuchyne, ktorú pripravuje viacero kuchárov pod vedením anglického šéfkuchára a japonského kuchára, ktorý sa špecializoval na ich autentickú kuchyňu.

Hotel okrem populárnej reštaurácie ponúka šesť konferenčných miestností, dva bary, kaviareň a spa.

Po roku sa F&B manažér rozhodol rozbehnúť svoj vlastný biznis a opustil nás hotel. Samozrejme, ako jeho asistent bol som medzi prvými zvažovanými kandidátmi na jeho pozíciu. Po viacerých pohovoroch a výberovom konaní, na ktorých sa zúčastnili manažéri z najlepších hotelov sa nakoniec šťastie usmialo na mňa. Byť v top manažmente prestížneho hotela je veľká pocta, najmä pre cudzinca, ktorý pred pár rokmi začínal ako umývač riadu.

Ako F&B manažér som pokračoval rok a pol, medzitým sa spoločnosť rozhodla budovať nový golfový rezort. V roku 2013 spoločnosť vlastniaca hotel otvorila nový rezort a v októbri 2014 mi vedenie ponúklo miesto v novovybudovanom rezorte, ktoré som prijal a dodnes v ňom pracujem.

A prečo sa vlastne vrátiť domov?

Počas dlhých rokov som sa naučil, že zahraničie nie je stále zlato, ktoré sa blyští, ani kopec peňazí na bankovom účte. Je to o sebazaprení, mnohokrát aj o dlhých pracovných dňoch, je to o tom, že ak chceme niečo dosiahnuť musíme niečo obetovať.

Som presvedčený o tom, že treba predávať skúsenosti a pomáhať napredovať biznisu v rodnej krajine. Je to pre nás a pre naše ďalšie generácie veľmi dôležité. Verím v to, že to, čo som sa naučil v cudzine, budem vedieť implementovať na slovenskom trhu, a tým budem môcť pomôcť vybudovať silný a úspešný biznis.

Na záver by som ešte dodal výrok, ktorý ma sprevádzal od mojich začiatkov: „Bez vášne nemáte energiu, bez energie nemáte nič.’’ (Warren Buffett)

Ján Maleta pracuje ako Food & Beverage Manager v Sandford Springs Hotel & Golf Club, Kingsclere, Hampshire.